Maarten ziet de feestdagen alweer naderen, maar in plaats van zich te verheugen, raakt hij helemaal gefrustreerd door alles wat met kerst te maken heeft. Voor hem is het duidelijk: kerst draait allang niet meer om gezelligheid, samenzijn of het vieren van de kerstgedachte. Nee, het gaat alleen nog maar om geld en spullen, en elk jaar lijkt de druk groter te worden.
De oorspronkelijke kerstgedachte is verdwenen
Volgens Maarten is de echte betekenis van kerst helemaal verloren gegaan. Het zou eigenlijk moeten gaan over samen zijn, dankbaarheid tonen en terugkijken op het afgelopen jaar. Maar als hij nu om zich heen kijkt, ziet hij daar niets meer van. Iedereen lijkt alleen maar bezig met het kopen van cadeaus en het organiseren van de meest luxe diners. De gezelligheid en warmte zijn volgens hem volledig verdreven door een commercieel circus van koopdrang.
Overal reclame en aanbiedingen
In de weken voor kerst kan Maarten nergens gaan zonder bedolven te worden onder reclames en aanbiedingen. De winkelstraten hangen vol met borden die je aansporen om vooral “nu te kopen” of “nog groter uit te pakken”. Online ziet hij eindeloos veel advertenties voor de nieuwste gadgets en “kerstaanbiedingen”. Zelfs in de supermarkt wordt hij constant herinnerd aan de feestdagen met speciale kerstproducten. Voor hem voelt het alsof hij geen keuze heeft om niet mee te doen.
De druk om cadeaus en grote diners
Elk jaar weer voelt Maarten de druk om dure cadeaus te kopen en een groot diner te organiseren. Het lijkt alsof er van hem verwacht wordt dat hij alles uit de kast haalt, of het nu gaat om cadeaus voor familie en vrienden of een uitgebreid kerstdiner. Maar hij ziet het simpelweg niet zitten om honderden euro’s uit te geven aan spullen die mensen misschien helemaal niet nodig hebben. Toch is het moeilijk om aan die verwachtingen te ontsnappen, omdat het voelt alsof hij anderen teleurstelt als hij het anders doet.
Kerst als luxe competitie
Maarten merkt in zijn omgeving dat kerst vaak verandert in een soort wedstrijd. Iedereen probeert elkaar te overtreffen met duurdere cadeaus, luxere gerechten en de mooiste decoraties. Het gaat niet meer om gezelligheid, maar om wie het meest indrukwekkende feest kan organiseren. Hij hoort vrienden opscheppen over hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan versieringen en cadeaus en vraagt zich af of ze nog wel weten waarom ze het vieren. Het lijkt wel een competitie geworden, en dat stoort Maarten enorm.
Heeft kerst nog betekenis zonder koopdrang?
Maarten vraagt zich af of mensen echt kunnen genieten van de feestdagen als ze niet gericht zijn op kopen en uitgeven. Hij mist de eenvoud van kerst, waar het meer draaide om tijd doorbrengen met geliefden dan om cadeaus en luxe. Kan kerst nog betekenisvol zijn zonder al die drukte en commercie? En hoe kun je dat doen in een wereld die je steeds vertelt dat je vooral veel moet kopen?
Wat vind jij?
Wat denk jij? Voel jij ook de druk om met kerst meer uit te geven en groter uit te pakken? Of betekent kerst voor jou nog steeds een moment van bezinning en warmte? Hoe ga jij om met de verwachtingen die de feestdagen met zich meebrengen? Deel je gedachten en laten we samen nadenken over hoe we kerst op een betekenisvolle manier kunnen vieren, zonder de focus op geld en spullen.