Herkenbaar voor vijftigplussers: Wat gebeurde er in de klas?

De verandering van ons alledaagse leven

Weet je nog hoe alles vroeger was, voordat al die moderne snufjes hun intrede deden? Mensen van boven de vijftig kunnen zich wellicht een compleet andere wereld voorstellen. Hoe we nu met elkaar praten via het internet en mobiele telefoons, is totaal onherkenbaar vergeleken met vroeger. Reizen is ook veel makkelijker geworden, hierdoor lijken verre bestemmingen ineens binnen handbereik te liggen. Onze ideeën en opvattingen over gezondheid, diversiteit en het milieu zijn ook flink ontwikkeld. Het is echt een enorme verandering ten opzichte van vroeger.

In de tijd dat we nog op oude schoolbanken zaten, had iedere leerling een klein gebruiksvoorwerp op z’n bureau. Dit voorwerp hield alles wat nodig was om te kunnen schrijven binnen handbereik. Het was toen een vast onderdeel van de schoolroutine en hielp bij het maken van aantekeningen en huiswerk. Nu zie je ze nauwelijks nog, maar het herinnert ons eraan dat schrijven met de hand en echte inkt ooit de norm waren in het onderwijs.

School: een kijkje terug in de tijd

In de dagen van weleer, vooral in de 19e en vroege 20e eeuw, waren inktpotjes een veelvoorkomend detail in de schoolbanken. Dit tafereel was alomtegenwoordig in klaslokalen wereldwijd. Hier zijn wat feitjes over deze oude gewoonte:

Inktpotjes: Deze inktpotjes werden vaak ‘inktwellen’ genoemd en waren meestal van glas, keramiek of metaal gemaakt. Ze waren zo ontworpen dat ze precies in de uitsparing van een schooltafel pasten.

Schrijven en kalligrafie: Door met inktpotjes te werken, werden leerlingen aangemoedigd om netjes met de hand te schrijven en zich te bekwamen in kalligrafie, aangezien vulpennen het belangrijkste schrijfgereedschap waren.

Inktvlekken: Natuurlijk bracht het werken met inktpotjes ook het risico met zich mee dat inktvlekken op kleding of papier terechtkwamen, wat soms voor de nodige problemen zorgde.

Cultureel erfgoed: Tegenwoordig staan inktpotjes symbool voor de traditionele schoolomgeving en herinneren ze ons eraan hoe belangrijk geschreven communicatie was voordat alles digitaliseerde in het onderwijs.